7 cara cara berdiet


1. Jangan makan apabila lapar
Kebosanan dan kemurungan boleh menyebabkan seseorang untuk makan perkara-perkara yang akan menyebabkan pertambahan berat badan. Jika anda bosan, cuba membaca buku, bermain sukan, atau berbincang dengan rakan-rakan. Cuba untuk mengelakkan dapur anda jika anda adalah rumah sepanjang hari. Pastikan tidak ada makanan di sisi atau anda akan mendapat keinginan.

2. Makan makanan berkalori rendah
Jika anda mendapat keperluan untuk kunyah atau mengunyah makanan apabila anda tidak lapar, makan sesuatu yang rendah kalori seperti buah-buahan atau gula-gula getah. Tanya seseorang seperti ibu bapa untuk menghalang anda dari lebih-makan.

3. Minum air yang mencukupi
Minum sekurang-kurangnya 4-8 gelas air sehari, bergantung kepada berapa aktif anda, dan bagaimana panas ia adalah di lokasi anda. Ia membendung kelaparan, membuat anda berasa lebih baik dan menjadikan kulit anda berseri!

4. Periksa label makanan
Makan makanan yang rendah kalori dan karbohidrat. Walaupun karbohidrat boleh membantu anda berfikir dengan lebih baik dan mereka menjana sistem saraf dan metabolisme lemak kuasa. Elakkan lemak tepu dan trans (yang membawa kepada pertambahan berat badan). Makan makanan yang mempunyai vitamin dan mineral di dalamnya. Protein, serat, besi dan semua yang baik untuk anda. Jika anda tidak boleh membaca bahan atau jika anda tidak pernah mendengar ia, kemungkinan besar ia tidak baik untuk anda. Jangan pergi di bawah 1200 kalori sehari untuk tempoh yang panjang.

5. Bersarapan
Jangan berfikir bahawa ponteng sarapan pagi akan membuat anda kehilangan berat badan! Malah, makan sarapan akan menaikkan metabolisme anda, yang membawa kepada lebih banyak penurunan berat badan. Sarapan juga akan membantu anda untuk menumpukan perhatian dan kurang makan sepanjang hari.

6. Makan Malam
Makan makan malam anda sebelum ini (di 4:30-06:30) supaya anda boleh membakar beberapa kalori.

7. Kurangkan pengambilan gula
Terlalu banyak tidak baik untuk anda tetapi sedikit sekali-sekala adalah okay.


Comments

  1. Pertama sekali terima kasih follow blog kakak.. dah follow sini juga ke 4.

    Kalau dpt ikut betul-betul tips diet yg Azni berikan memang terbaik.. tapi itulah selalunya ada yg termiss di sana-sini.

    ReplyDelete
  2. Sebaiknya dlm profile letakkan link supaya teman blogger lain dpt follow balik.
    Kakak siap menggoogle cari blog ini tau hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. xde link ye dalam profile...sorry,saya budak baru blajar..thanks sbb follow balek :)

      Delete

Post a Comment

Popular Posts