Menghilangkan bekas jerawat


1. Menggunakan jus lemon
 Jus lemon boleh membantu dengan berkesan mencerahkan parut jerawat anda. Hanya perahkan lemon dan sapukan cecair ini terus pada parut anda. Basuh jus lemon selepas 15 hingga 20 minit atau anda boleh meletakkan jus lemon semalaman sebagai topeng. Jangan lupa untuk melembapkan kulit selepas mencuci jus, asid sitrik dalam limau boleh menjadi sangat kering pada kulit. Jus limau juga boleh digunakan.

2. Pengelupasan kulit dengan baking soda
 Baking soda boleh digunakan untuk pengelupasan kulit dan mengurangkan kemunculan parut jerawat. Apa yang anda perlu lakukan adalah campuran satu sudu teh baking soda dengan dua sudu air untuk membentuk pes cecair. Sapukan pes ini di seluruh muka anda dan menggunakan usul pekeliling lembut untuk menggosok baking soda ke dalam kulit, memberi tumpuan kepada kawasan-kawasan yang berparut, selama kira-kira dua minit. Bilas dengan air suam dan lap sehingga kering. 
Anda juga boleh menggunakan pes baking soda dengan meletak terus pada kawasan berparut dan membiarkan selama 10 hingga 15 minit sebelum membasuh.

3. Menggunakan madu
Madu adalah penyelesaian yang hebat semula jadi untuk membersihkan jerawat dan mengurangkan tanda merah mereka tinggalkan. Ini kerana madu mengandungi ciri-ciri antibakteria bagi membantu melegakan kulit dan mengurangkan keradangan. Madu adalah pilihan yang hebat untuk mereka yang mempunyai kulit sensitif karana ia merengsa, dan akan melembapkan kulit. 

Comments

  1. letak campuran serbuk kunyit dan air pon boleh..sesuai utk mngecutkan jerawat..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts